Hormonale klachten

Menstruatie klachten: PMS (premenstrueel syndroom)

Zo rond een week voor je ongesteldheid heb je een vreselijk humeur, zitten de tranen hoog en heb je ontzettend veel zin in zoetigheid. Vaak krijg je ook nog last van hoofdpijn, buikpijn of rugpijn en je borsten zijn erg gevoelig. Gelukkig verdwijnen deze klachten als je ongesteld wordt (totdat je volgende ‘periode’ zich aandient).

Je moet er toch niet aan denken: elke maand meerdere dagen totaal niet kunnen functioneren? Voor veel vrouwen is dit de realiteit, zij hebben vooral rondom de menstruatie last van migraineaanvallen. Tijdens de zwangerschap en na de overgang verdwijnen de klachten soms juist. Een menstruatie-gebonden aanval kan zelfs wel 5 tot 6 dagen duren.

Weet je dat je door andere dingen te eten vaak gemakkelijker door die vervelende periode heen komt? Je zult merken dat je ineens ongesteld bent geworden zonder dat je er bewust van was!



Ja, ik wil af van die pms klachten

Maar je kunt deze klachten toch niet met voeding oplossen?

PMS hangt nauw samen met je hormonen oestrogeen en progesteron. De balans tussen deze twee heeft ook een duidelijke invloed op je hersenen en daarmee op je emoties en stemmingen. Vandaar ook de mentale en emotionele klachten van PMS.

Er zijn ook oorzaken waardoor deze hormonen nog meer uit balans raken zoals het eten van teveel ongezonde vetten en een tekort aan vitamine B6, B12, C en E. Ook een stabiele bloedsuikerspiegel is van belang.Door het in kaart brengen van jouw eet- en leefpatroon, kunnen we een plan van aanpak voor je maken. Zo kunnen we gericht werken om jouw doel te verwezenlijken.



Ik ga ervoor

Overgang

Opvliegers, nachtzweten en slecht slapen, prikkelbaar futloos… Het hoort allemaal bij de overgang, toch….? Accepteer jij deze klachten?

Lig jij ’s nachts uren wakker, badend in het zweet? Krijg jij overdag opvliegers, maar ga je toch door met je alledaagse werkzaamheden? Ook al kost dit je heel veel moeite? Natuurlijk ga je door, je moet alle ballen hoog houden! Maar op een gegeven moment is je batterij leeg. Je hebt te lang meer van jezelf gevergd dan goed voor je is. Roofbouw op je lijf gepleegd.

Het eindresultaat? Je bent fysiek en mentaal vermoeid. Soms volledig uitgeput. Tijd om aan de slag te gaan met je voeding! Door anders te eten zullen veel van je klachten verminderen of zelfs verdwijnen.

Hoe zou dat voelen, denk je?



Ja, ik wil hier voor gaan

Dit klinkt als een sprookje, dat kan toch niet?

Oestrogenen en progesteron regelen je vruchtbaarheidscyclus. Tijdens de overgang maak je die steeds minder aan, word je langzamerhand minder vruchtbaar en stopt uiteindelijk je menstruatie. Je hormoonsysteem kan door een kleine verschuiving al uit balans raken. Daaraan zijn de overgangsverschijnselen te wijten.

De natuur hou je niet tegen, maar de manier waarop je door de overgang gaat, kun je wel zelf bepalen. Wordt dit een weg met horten en stoten, met momenten dat het je totaal overvalt of kies je voor een vloeiende lijn. Dit bepaal je mede zelf.

In Oosterse landen gaan vrouwen met meer gemak door de overgang dan in het westen. Er staan in deze landen dagelijks producten op het menu, zoals tofu en tempeh. Deze blijken stoffen te bevatten, vergelijkbaar met oestrogeen: fyto-oestrogenen. Deze plantaardige hormonen kunnen op natuurlijke wijze de teruggelopen aanmaak van oestrogeen aanvullen. Zo zijn er nog vele andere voedingsmiddelen die deze werking hebben. Daarnaast zijn er ook stoffen die juist overgangsklachten versterken: een voorbeeld hiervan is cafeïne. Ook je leefstijl is mede bepalend voor een weg met veel of weinig hobbels onderweg.

Samen nemen we jouw eet- en leefstijl onder de loep en kiezen we de route die voor jou het meest geschikt is.



Juist, dit wil ik